Консультації
для батьків
Що
таке сучасна мнемотехніка?
Це можливість накопичувати в пам'яті велику кількість
точної інформації. Це економія часу при запам'ятовуванні - процес
запам'ятовування повністю контролюється. Це збереження запам`ятованих
відомостей в пам'яті - те, що ви запам'ятали, вам більше не доведеться вчити
заново. Це потужна тренування уваги і мислення. Це реальний шанс швидко освоїти
кілька нових спеціальностей та стати професіоналом у своїй області. Це
можливість користуватися інформацією: людина може застосовувати знання тільки
тоді, коли вони знаходяться в голові. Це просто відмінна гімнастика для мозку.
Головний інструмент нашого розуму - це пам’ять.
Пам’ять – це зв’язок минулого із сьогоденням і майбутнім, процес збереження
минулого досвіду, що дає можливість його повторного використання. Для того, щоб
пам’ять не підводила нас у найважливіші миті життя, потрібно постійно тренувати
її.
Методів для розвитку і ефективного використання
пам’яті існує безліч.
Зупинимося на найцікавішому з них - мнемотехніці. На
діток в дошкільному віці обрушується величезний потік інформації, який вкрай
складно подужати, особливо не вміючи читати і писати.
Мнемотехніка
покликана допомагати в цьому.
Мнемотехніка це свого роду схеми в основі яких лежать
асоціації, що допомагають запам’ятовувати і відтворювати інформацію. Останнім
часом в дошкільних установах прийомами мнемотехніки користуються дуже активно і
не тільки для роботи зі звичайними дітьми, а й для корекції стану у малюків з відставанням
у розвитку.
У дітей у віці 4-6 років словниковий запас досить
великий, але користуватися ним і вживати слова у вірній формі вони ще не
вміють. Від цього виникають проблеми з мовленням, наприклад, дитина може
заїкатись. Намагаючись, щось розповісти нам, дитина просто не може знайти слів,
або робить це дуже незрозуміло і безладно, перескакуючи в оповіданні з місця на
місце. У цих випадках і приходить на допомогу мнемотехніка. Принципи її дії
грунтуються на тому, що у дошкільнят дуже розвинена зорова пам’ять і образне
мислення. Найбільш наочний приклад даної техніки це картинка на шафці в
дитячому саду. Запам’ятовуючи її, дитина з легкістю візьме саме свій рушник на
вішалці, над якою розташована та сама картинка. В основному мнемотехніка це
використання спеціальних карток і схем. Цілі використання можуть бути різні.
Основні прийоми мнемотехніки дітям 3 -6 років:
Дитині показують картку, на якій зображено кілька
предметів і вона має вигадати про них розповідь - цей спосіб використовується
для розвитку уяви. Для розвитку пам’яті дітям пропонують вивчити вірш за
картками, на яких кожному рядку вірша відповідає своє зображення. Для
тренування логічного мислення малюкові дають картки і пропонують розподілити їх
за групами.
Наприклад, картки з професіями і предметами, якими
користуються їх представники, наприклад стопка - продавець: ваги, каса,
продукти.
Якщо дитина добре працює за готовими картками, слід
запропонувати позайматися навпаки, дати розповідь і нехай дитина сама намалює
для неї картинки. При роботі з цією технікою необхідно дотримуватися певних
правил.
Правила при роботі з мнемотехнікою:
-
Заняття мають проходити за принципом -
від простого до складного починаючи від мнемоквадратів і поступово
переходити до мнемоланцюгів.
- Таблиці
і схемимають бути кольоровими, так дитині буде веселіше і легше.
- На
одній схемі або таблиці число квадратів не повинно перевищувати дев’ять, так як
це гранично допустимий обсяг для дошкільника.
- Не
застосовувати понад дві мнемосхеми в день, а повторний розгляд можливий тільки
за бажанням дитини.
-
Необхідно, щоб щодня таблиці і схеми були різні за тематикою, в перший
день на тему казок, у другій на музичну тему, в третій на математичну і так
далі.
Працювати за таким принципом потрібно не тільки в
дитячому саду, вкрай важливо щоб батьки брали активну участь в навчанні дитини.
Мнемотехника вдома
Як можна застосувати принципи мнемотехники в домашніх
умовах? Та дуже просто. Запропонуйте намалювати дитині схеми - малюнки про те, як пройшов день. Час від часу
давайте картинки і нехай малюк самостійно складе вам розповідь. Ви можете дати
картинку з відомої вам обом книжки і запропонувати малюкові придумати свій,
відмінний від оригіналу фінал.
Регулярне застосування даної техніки допоможе дитині
збагатити свій словниковий запас, навчить вибудовувати грамотні, логічні
ланцюжки. Ця техніка дуже корисна і при підготовці дітей до школи, адже йдучи в
перший клас, дитина вступає в новий колектив, в якому грамотна і зрозуміла мова
допоможе знайти нових друзів і комфортно почувати себе в будь-якій обстановці і
ситуації.
Коментарі
Дописати коментар